Montserrat och Barcelona

I följande text tänkte jag berätta lite om när jag var nere i Barcelona under några dagar i juni förra året. Barcelona var en stad full med kulturella inslag och mycket var intressant att se. Men resan gick inte helt smärtfritt och en del lärdomar följde av den.

Vi började med en mellanlandning i Köpenhamn. Redan här började man ana oråd. Planet som skulle ta oss vidare var försenat. Flygbolaget Sterling, som idag – inte så förvånande kanske – är nedlagt, skötte inte kommunikationen med sina passagerar något vidare. Närmare bestämt inte alls. Vi fick snällt vänta med våra väskor på flygplatsen utan att få reda på hur länge förseningen skulle bli eller vad den berodde på.
Men, efter en timme eller så steg vi i alla fall äntligen ombord på planet. Resan tog ett par timmar.
Väl på flygplatsen i Barcelona uppstod bekymmer. Vi och ett par andra resenärer väntade vid bandet för att hämta vårat bagage.  Efter en lång stund så förstod vi att något var fel. Grubbel. Vi vände oss till personal på flygplatsen, men de kunde inte mycket engelska – och vi ingen spanska. Men vi förstod att vi skulle fylla i några papper.
Ingen kunde säga vad som hade hänt. Någon var ute och kollade för att se om bagaget eventuellt var på väg. Men nej, inget någonstans. Det var inte mycket att göra. Bagaget skulle tydligen skickas till hotellet när (eller om!) de fick fatt i det, så mycket uppfattade vi. Som tur var hade vi de flesta värdesaker i handbagaget.

Trötta efter dessa bekymmer så var vi pga av förseningen på väg mot fler problem. Vi skulle nämligen bo i Montserrat som ligger en bit utanför Barcelona, närmare bestämt uppe i bergen i Katalonien. Opålästa som vi var visste vi inte riktigt hur lång tid det skulle ta. Det hade inte heller framgått i informationen när resan beställdes. Hur som helst åkte vi tåg, först ut genom Barcelona, förbi några förorter och sedan ut på landet. Vi konverserade lite med några spanjorer på tåget. Hur går tågen till Montserrat, undrade vi. “Ah Montserrat!” De flesta verkade ganska lyriska eller glada över att höra detta, någon skrattade lite, men ingen kunde ge någon närmare information om hur förbindelserna gick upp för berget.

Landskapet ändrades radikalt efter ett tag och man såg bara något enstaka hus här och var, åkrar och ängar skymtade förbi, ibland träd. Marken blev mer brun, nästan rödbrun ibland. Efter ca 1½ timme såg vi bergen på nära håll, och vi gick av vid ändhållsplatsen som var en pytteliten tågstation. Nu kändes det nästan som om man var ute i ett ingemansland, även om några hus i den lilla byn skymtade.

20080609_0294

Det var en kvinna på stationen, klädd i röd jacka, som verkade jobba där. Vi försökte ta hjälp av henne, men hon pratade inte mycket engelska utan mest spanska. Vi uppfattade att det sista pendeltåget och linbanorna upp till berget redan hade gått för dagen! Jaha, vad gör vi nu. Det såg ut att vara runt en mil upp till bergen och det kändes inte som ett alternativ att börja gå. Till sist fick vi hjälp, av den snälla kvinnan, att ringa från en mynttelefon och höra så att hotellet kunde ta emot oss fast vi var försenade. Vi var också enormt tacksamma för att hon kunde ringa efter en taxi så att vi på det sättet kunde komma upp dit.
Efter en halvtimme kom taxichauffören. Han började köra i hög hastighet uppför alla kringelkrokar i bergen och undrade hur det skulle sluta.

20080610_0323

Men det var en makalös utsikten och som tur var gick färden väl. Till slut kunde vi pusta ut och var äntligen framme vid hotellet.

20080610_0368

Montserrat.

20080610_0305

Trots att klosterklockorna slog varje timme gick det skapligt att sova. Vaknade i ottan och denna lite dimmiga utsikt möttes man av vid en blick ut från fönstret. Så småningom hittade vi ned till frukostbuffén. Det fanns ett ganska gott utbud med flera olika brödsorter, juice, teer, kaffe, wienerbröd, ananas, paprika och diverse annat… Personalen var dock något barsk och misstänksam, krävde att man skulle visa nyckel för att få ta för sig av frukosten.

Det hade varit roligt att titta närmare på området, som bl.a. bestod av ett antal olika gångstigar omkring berget, alltifrån några km till runt en mil. Bergen är något unikt i sitt slag och på håll ser de ut lite som tänder. Denna lite magiska och mystiska miljö lär konstnären och arkitekten Antoni Gaudi ha inspirerats av. Här hade man kunnat tillbringa mycket tid. Men vi var nyfikna på Barcelona city och valde att titta på omgivningarna en annan dag.

Vi tog bergbanan ner för berget, en hissnande och magpirrande färd! Med en utsikt man inte var helt bortskämd med! Färden, med pendeltåget inräknat, tog långt över en timme.

20080610_03211

Skönt att vara på säker mark. La Rambla, Barcelonas välkända och långa promenad- och turistgata, var det första som mötte oss när vi var framme. Det hade börjat smådugga men var lagom varmt i luften.

20080610_03462

Vilket kul gatuliv! Försäljare som erbjöd färska blommor, fåglar (!) konstverk. Gatumusikanter. Statyer här och var i form av fantasifulla figurer. Flera av dem gömde sig lite, och vägrade spexa eller sjunga om man inte gav dem en slant. Vilket man i och för sig kan förstå. Kan tänka mig att de säkert inbringade en hel del kosing under en dag.

Jag fascinerades av denne figur. Intressant frisyr. Men vad är det egentligen som såg ut som någonslags fantasifigur kanske ett skogsrå.
Efter detta kom vi in i en jättelik matmarknad.

20080610_0356

Här skulle man egentligen bara handla. Det var ett oerhört utbud av det mesta man kunde önska sig; frukt och grönt, chark, ostar, choklad, juicer och kryddor. En fröjd för ögat, inte minst! Men något trångt var det allt. Och högljutt. När jag knäppte några foton fick jag lite stränga blickar från expediter. Bäst att skynda vidare. Vi behövde en liten paus från allt stoj och stim och bestämde oss för att vandra till grönområdet Parc de la Citadella för lite
avkoppling.

drake

Här fanns stora gräsytor, dammar med lite underliga träd och så drakar. De skulle egentligen spruta vatten, men vågade såklart inte när vi var där. Drakar var ett återkommande inslag i Barcelonas stadsbild. Vi vandrade sedan i de gotiska kvarteren innan det började kännas dags för att hitta ett lunchställe.

1272-barry-gotic1

De gotiska kvarteren var ungefär som gamla stan, med trevliga små gränder och en del riktigt mysiga små butiker och caféer. Vi hade hunnit se en hel del trevliga inslag, och det på bara en halv dag. Efter lunchen blev det lite mer promenerande i stan och några inköp i form av frukt och choklad på matmarknaden. På kvällen hann vi även med en rundvandring i bergsområdet.

Dagen började med en vandring på en av promenadstigarna omkring Montserrat, nära berget. Klockan var 7.30 men solen sken och luften var riktigt, riktigt behagligt skön! Utsikten fantastiskt fin. Kring berget ringlade sig en stenlagd promanadväg och längds med den stod religiösa statyer i olika former. Längre upp på berget skulle det finnas grottor, men till dem var det lite för långt att gå.

Vi gick några kilometer innan det började bli dags för att äta frukost.

Eftersom resvägen in till stan var så lång, beslöt vi att skippa sista natten på Montserrat och hitta övernattning i Barcelona istället. Montserrat i all ära – där hade man kunnat tillbringa mycket tid- men vi hade ju sett fram emot att se Barcelona. Vårat bagage hade dessvärre inte dykt upp men vi checkade ändå ut från hotellet.

När vi kom till Placa Catalunya hittade vi en turistbyrå “underground”. Det visade sig inte vara några problem med att hitta ett nytt boende. Det fanns – både centralt och hyfsat billigt. Lättade av detta besked styrde vi stegen mot den kända katedralen La Sagrada Familia. Det var nu riktigt varmt och med all packning på ryggen tog det emot att gå igenom de starkt trafikerade gatorna fram, i hettan.

1435

1430-la-sagrida-familia

Efter en del gående kom vi äntligen fram. Detta stora mästerverk, signerat Gaudi, var ännu inte helt färdigt. Lyftkranar stod här och var för att tornen skulle fullbordas. Katedralen rymde fantastiska dekorationer överallt. I sanning måste det nog ha varit den mest intressanta kyrkobyggnad som jag har sett!

1460

Efter detta tog vi en metro upp till Parc Güell. Här stod även Gaudí för arkitekturen. Denna fantasifulla och färgglada park var till stor del var av mosaik. Turistshopparna runt omkring kryllade också av Gaudi. På koppar och fat, muggar och t-shirtar och ja, i stort sett det mesta. Jag köpte en liten sködpadda i stil med draken nedanför och en Gaudí t-shirt.

gaudis_drake1

Självklart var Gaudís drake i centrum för uppmärksamheten.

Dessa soffor var ju helt klart lite speciella! Här kunde man ta sig en liten siesta, den som stod ut med den gassande solen det vill säga. Efter en rundvandring i parken hade klockan för länge sedan sprungit förbi lunch och det var hög tid att hitta ett matställe. Jag var också oerhört törstig. Efter att ha gått omkring hela dagen kändes inte benen tip-topp. Lyckligtvis hittade vi en buss som kunde ta oss tillbaka till stan. Därefter intogs paella på Gaudí bar. Blev dock mycket besviken på min kycklingpaella som främst bestod av ben och skinn, och inte kött. Ett gott råd: undvik denna bar om du reser till Barcelona och kanske paella i allmänhet. Barcelona är annars vida känt för sin tapas och en del tapas-barer ska vara riktigt bra. Efter att ha bevistat hotellet och lagt av våra saker där så begav vi oss ut på stan för att sedan ta oss till beachen, Barceloneta.

Mången cykeltaxi syntes runt om i staden.

20080611_0434

Kanske inte den vackraste av stränder, men här var ändå småtrevligt med caféer, små butiker och en hel del annat. Att hyra cyklar var också vanligt. Ett stenkast från stranden låg en stor hamn och ett köpcentrum ute på en pir.

De flesta stadsbor var mycket trevliga och hjälpsamma. Detsamma gällde dock inte servicepersonal och servitriser som långt ifrån alltid var tillmötesgående. Jag gjorde misstaget att fråga efter frimärken i en matbutik. Denna fråga skrattades bara bort. Det är lätt att göra bort sig som turist, speciellt när man är van vid posten och hur den fungerar (eller inte fungerar) här hemma. Den sista dagen begav vi oss till fots upp till berget Montjuic, som var en del av själva staden. Det var något gräsligt varmt denna dag och inte mycket skugga erbjöds någonstans på vägen. En hel del turister syntes på Montjuic, mestadels japaner med kamerorna i högsta beredskap.

20080612_0458

Montjuic var ett mycket stort område. Vi gick bl.a. förbi OS-stadion och ett palats innan vi tog linbanan upp till toppen av berget där det fanns ett slott. På toppen var det stillsammare och rätt så folktomt.20080612_04681

Sen tog vi oss ned till La Rambla och möttes återigen av liv och rörelse. Det hade varit en resa full med färgstarka intryck. Barcelona är verkligen en storstad för alla som gillar kultur och god mat. Inte minst Montserrat var en riktigt fin upplevelse, trots en del inledande hinder på vägen.