Rör sig mellan gränserna

Håller så klart tummarna för Malena i finalen i morgon. Jag uppskattar många olika musikstilar. Med bred musiksmak har jag blivit medelmåttigt insatt i opera, har sett en handfull uppsättningar live och tycker om exempelvis Rossinis Barberaren i Sevilla och Bizets Carmen. Det unika med Ernman, förutom hennes fantastiska resurser, är ju att hon rör sig mellan genrer och behärskar allt hon gör vare sig det är jazz, opera eller musikal och gör det dessutom med humor och självdistans.

Ernman

Malena skriver själv att hon bl.a. ställde upp i tävlingen för att hennes “viktigaste egenskap som konstnär, sångerska, artist och operaskådespelerska är och förblir att jag behåller min naiva, lekfulla och  barnsliga öppenhet inför allting som rör mitt yrke.”

Har nyligen lyssnat på skivan My love där hon gör utmärkta versioner av stycken från Barberaren i Sevilla, Carmen
och Figarros bröllop följt av versioner av Duke Elington, exempelvis Come sunday, Almighty god och My love. Skivan avslutas med  tre spår med texter skrivna av Cornelis Vreeswijk Vals i mejram, Röda höst och Det finns ju faktiskt telefon. Rekommenderas. 

One thought on “Rör sig mellan gränserna

Leave a Reply

