Användarvänlighet, om att bara vara och glassnostalgi

Idag är det den 17 juni, dagen då bland annat Igor Stravinskij föddes. Det såg jag idag när Google-loggan blivit lite Stravinskij-fierad med eldfågel, blommor och noter.. Idag använder väl de flesta google även om det finns flera andra sökmotorer. Jag tror att framgången för den här sökmotorn var att den var så enkel. Det är ju inte sällan det enkla (men geniala) blir framgångsrikt. Minns när jag började använda google att jag tyckte det var grymt befriande att det bara var en ruta och en logga. Inget mer liksom, inga massa blinkande animeringar hit och dit, otaliga textrutor och navigering som mest försvårar för användaren. Det är ofta “information-overload” i samhället. Gillar enkelheten liksom, och användarvänligheten. Detta tycker jag den nya tjänsten boktipset.se eftersträvar (upphovsman Sigge Eklund) som är en rätt tydlig och skön webbsida, även om den dock saknar mer djupgående recensioner för den som vill ha det.  Användarvänlighet på nätet är intressant och för den som vill veta mer på området kan jag varmt rekommendera boken “Letting go of the words” av Ginny Redish, en bok som jag har börjat läsa mer på djupet.

Men det är förstås mycket att tänka på vad det gäller att publicera på nätet och man kan förstås inte tänka på allt hela tiden. Det gäller även i livet..har nog börjat inse att det är svårt att alltid vara på topp och göra sitt yttersta.

 solned

Har mer börjat sjunka in att det är ok att tillåta sig bara vara. Att inte alltid vara glad och effektiv, för att man då så lätt bränner ut sig i båda ändarna. Tidigare fick jag en smula dåligt samvete om det gick en dag utan att jag gjorde uträttade något speciellt, och sökte alltid orsaker till varför jag kände mig lite låg. Nu har jag mer börjat inse att det är så livet ser ut, det är okej att gå en dag och dröna utan att vara uppåt, att det kan komma något bra ur det.  När man går lite på sparlåga så hämtar man nya krafter och kan få inspiration. Men om man aldrig kan tillåta sig vara stilla så är det också svårt att ta ut riktningen i livet och att kunna njuta av det.

Även att tillåta sig att att göra misstag, så att man får en chans att växa. Och det är alltid en tröst när man nån gång klantar till det att tänka att det här var en av livets lektioner. 🙂

funny_bird

Som ett exempel kan jag nämna en gång för länge länge sen då jag hade ett prov i fysik. Att skriva sitt namn var bara det värt tio poäng  (ca en tredjedel av poängen) men vem glömmer då att signera?

glassar_72

Men det var i och för sig ett harmlöst exempel, fast mer än så bjuder jag inte på här.
Så lite nostalgi. Jag hittade en trevlig Glass-plansch från -72. Layouten och inte minst priserna var annorlunda på den tiden – hade inte priserna passat bra för plånboken i dagens läge? Visst hänger några av dem med än. Sandwich och Piggelin i alla fall, kanske nån mer?

4 thoughts on “Användarvänlighet, om att bara vara och glassnostalgi

  1. Tack för ditt besök! Det här är en trevlig blogg som jag gärna halkar in på igen. Är det därför Google ser ut som det gör idag??? Det hade jag ingen aning om. Våroffer = min gymnasietid, alla tre åren gick i takt till våroffer…

    1. kalejdoskopet

      Tack för din kommentar!
      Det är nog inte enbart det enkla i google som gör att de är så stora, i dag har de ju hur många tjänster som helst och är på väg att ta över världen känns det som, men jag tror att enkelheten är en del av receptet.

  2. Sophie

    “information-overload”
    Bra skrivet. Gillar enkelhet med, min hjärna är tillräckligt snurrig ändå.
    Hamnar jag på en snurrig sida så blir det kortslutning. =0)

    Rolig förbjuden mås.

    Härlig glassbild. Finns inte storstrut oxå kvar?
    TopHat vet jag att den har kommit tillbaka. Åt en på semestern. De var dock inte lika goda som de var när man var liten. =0P

    1. kalejdoskopet

      Tack! Det där med att få kortslutning känner jag också igen. Speciellt om man kommer på en del nya sidor man aldrig besökt förr. Mycket möjligt att storstrut också är kvar. TopHat ja, mumsigt, även om en del glassar smakade bättre förr ja. 🙂

Leave a Reply

