Årstidernas och djurens charm

Även om jag uppskattar alla årstider – om än på lite olika sätt; vintern när det väl är snö och härlig klar luft, våren för att allt börjar komma till liv, sommaren för ljumma kvällar och hösten med alla sköna färger och det slags lugn det ger – så är jag glad att vi nu för länge sen är förbi fyra nyanser av grått…

vinter_gray

rapsfalt

 

…och inne i det här istället.

En sak jag längtar efter är att få köra mer bil, för det är så kul! Man kommer lättare ut på vägarna sommartid på nåt vis.
Men visst, när man är mitt uppe i vintermånaderna så är det lätt att romantisera sommartiden och utan problem glömma alla de kryp och insekter som så lätt förpestar tillvaron under den ljumma årstiden. De är fina bara de inte stör alltför mycket. Men förra året när jag var i Danmark kryllade det av nyckelpigor (på danska heter de förresten Mariahönor) på de, i och för sig bedårande vackra stränderna, men det gick INTE att njuta av tillvaron där. Det var bara att ta betäckning bakom en filt, ett paraply eller något annat som var inom smidigt räckhåll. Söta är de visserligen en åt gången men när de kommer aggressivt flygandes i stora gäng känns det inte lika behagligt. Var svårt att ens dricka en kopp kaffe där på stranden. Fast nu så här ett år senare kan jag nog le lite åt det, så i det fallet stämmer nog den där formeln: tragedi + tid = komedi  (Och för övrigt uppskattar jag Danmark på många andra sätt, till exempel gemytliga och trevliga danskar, även om jag alltså inte uppskattade småkrypen på samma sätt)

Igår när det blev lite varmare ute igen blev jag på fotohumör. Var ute och besökte djur igen, denna gång i Eskilstuna. Och oj, vad mycket djur där fanns. Inte som den sommardag då jag och en kompis bevistade Skansen och undrade var alla djuren tagit vägen (vi såg typ Getter), var är järven, jaha den kanske gömmer sig bakom nån sten nånstans…och älgarna med..och alla andra djur tydligen också.
Samtidigt kan jag tycka lite synd om djur att de ska vara till allmän beskådan. Har de har stora ytor att röra sig på, desto bättre. Så man ska nog vara tacksam över att de har nånstans att dra sig undan.

Men bättre lycka den här gången eller vad man ska säga. Jag lyckades fånga en hel del av dem på bild utan att de smet (vilket de ofta gör tycker jag. ) Många av dem jag såg under gårdagen verkade gilla att vara i närheten av folk.

En kisse som låg utsträckt och lapade sol…

gepard

surikat

Ivriga surikater – den här satt still. Många av de övriga sprang omkring fram och tillbaka och ville ha folks uppmärksamhet. Eller om det var mat de ville ha. 🙂

marsvin

Många marsvin sprang också omkring helt vilt, de var som de där små rumpnissarna. Men det förvånade mig att de kunde ha så rena och fina pälsar med tanke på all jord de sprang omkring i. Några av dem var lite blyga också, gömde sig bakom varandra och så. Så man fick vara lite försiktig där man gick fram.

herr_nilsson

Ett flertal Herr Nilsson också.. 🙂 Några av dem i brottningsmatch med varandra.

kangaroos

En vit albino-känguru också, har aldrig sett nån sån tidigare! Och så en bredvid som tog sig en liten tupplur…

fol

Till sist ett föl som tydligen fick sig ett gott skratt. 🙂

Jag hann med att filma en del av djuren också, men det har jag inte hunnit fixa med ännu, kommer upp om en liten tid.

3 thoughts on “Årstidernas och djurens charm

  1. sophie

    Underbart härligt. Vackra bilder!
    Skansen har jag aldrig varit på, tror jag iallafall. =0P
    Ser ut som någonting man borde besöka.
    Gillar som du, djurparker där djuren kan dra sig undan.
    Den värsta djurparken jag sett är Ölands, där djuren verkar
    få vistas i små och hemska miljöer nära åkattraktionerna.
    Så dit åker jag inte mer, på grund av sjävla principen. Men kanske
    är det bättre där nu.

    Kramen

    1. kalejdoskopet

      Tack för kommentarer!
      Är det så illa på Ölands djurpark, det hade jag ingen aning om, de lär ju inte må bra i den miljön stackarna. Hoppas det ser annorlunda ut nu. Tur att det finns andra och bättre alternativ.

Leave a Reply

