Sol, salta bad och en del vindar

Förra veckan styrde jag kosan i sydostlig riktning igen för att se och uppleva och ta det lugnt och finna nån slags harmoni i kroppen. Så här kommer en liten skildring om det. Varning för långt inlägg dock. (Sen vet jag inte varför det är lite sämre skärpa på vissa av bilderna. Syns inte i mitt Photoshop men i webbläsaren och jag får inte bukt med det tyvärr…)
Först blev det Göteborg. Temperaturen visade på 28 grader när jag kom dit. Värmebölja!  Det var mycket turister i Nordstan. Ja, överallt i Göteborg och speciellt avenyn. Men sen var det ju också fotbolls-em (?) på gång.

nordstan_gbg

Inne i nordstan var i och för sig skapligt svalt till skillnad mot hur det var ute på stan. Orkade inte riktigt vistas i värmen. Sökte mig upp till Botaniska trädgården istället.

botaniska_skog

Fanns sköna skuggiga platser lite här och var. Tycker mycket om den skog som är i och kring Botaniska. Den är lite trolsk på något sätt…

japandalen

Här är Japanträdgården…

horse

Sen blev det en tripp upp till slottsskogen också. På bilden en av hästarna som också sökte ro i skuggan.

Nästa dag tog vi skärgårdsbåten ut från Saltholmen och till öarna. Härligt rogivande att åka, bara glida fram förbi öarna och skären…

donso_1

Vi landsteg på Donsö. Mysig ö med många sommarhus och runt 1000 bofasta invånare, om jag inte minns fel. Till och med en egen bowlingklubb hade de.  Inga bilar gick här men däremot många flakmoppar i full fart! Men bortsett från dessa var det ingen trafik, hördes mest av båtar som kluckade i vattnet. Man kom in i ett ganska rofyllt tillstånd. Fick leta en stund innan vi hittade klippbadet. Men väl där hittade vi en perfekt plats uppe på en av klipphällarna.

donso

Men så helt plötsligt började det blåsa kraftigt och solen gick i moln. Det fina vädret som hållit i sig så gott som hela dagen var förbi. Fler tog sina pick och pack och gick där ifrån.

bat_blasa_donso

Lusten att ta ett dopp var bokstavligen som bortblåst. Typiskt! Så så gick det med det tänkta premiärdoppet.

all_varldens_vag

Vi lämnade så sakteliga klippbadet och gick all världens väg. Ville ju bort från all blåst och otrevligheter. Gick på en bro som ledde över till en annan ö istället. Hittade ett litet fik och tog en kaffe där.
Så småningom kom båten och tog oss mot fastlandet igen. Nu hade solen hunnit titta fram igen. Men det var så dags.
Annars en skapligt trevlig dag, bortsett från den plötsliga blåsten.

Besökte Liseberg kvällen efter. Mycket folk men trevlig stämning och lagom varmt. Jag är inte mycket för att åka Balder, Hanghai, Uppskjutet och de där. Forsränningen tycker jag är rolig och spännande, men man blir lätt dränkt i vatten om man har otur.
Så den här gången blev det förutom lite allmänt strosande ett besök i spelhålan istället. Med lite prickskytte,  fotbollsspel, enarmade banditer och lite annat.  Det var skoj men jag blev inte förmögen precis. Kanske lika bra det, det är ju ett elände att veta var man ska göra av alla pengar.

taubehuset_liseberg

a_camp

A Camp fanns på plats på stora scenen. Tycker att de gjorde ett bra liveframträdande. Vi såg dem på tåget nästa dag också. Nån sorts synkronicitet kanske…

Värmen fortsatte och det kändes ännu mer angeläget att bada. Så jag och brorsan bestämde oss för att ta tåget ned till Halmstad.

bibliotek_halmstad

Först kom vi förbi stadsbiblioteket. Å, härligaste biblioteket! Och inuti, så luftigt och rymligt. Loved it. Hade kunnat spendera lång tid där.

bibliotek_interior

Många sittplatser också…

halmstad_gata

Sen var vi in till stan och strosade lite. Mysig stad och många trevliga gågator! Vi satte oss i skuggan under ett träd på ett torg och intog lunch, pasta. Därefter tog vi bussen ut till Tylösand. Det var smockfullt, men som tur var hann vi på i tid och fick sittplats.
tylosand

Underbar utsikt som väntade. Vackra Tylösand!

tylosand_2

Har stråhatt så här års och på ställen som dessa. Ett par solglasögon hade varit utmärkt i det här läget, men har tyvärr inga som funkar för mig..

tylo_3

Så småningom vågade jag mig i vattnet och det kändes riktigt välbehövligt. Lite småkyligt innan jag kom i men sen rätt behagligt. Blir mycket vattendrickande, dagar som dessa. Efter en stund gick vi upp och satte oss under tak på ett café, eftersom jag har svårt att sitta längre stund i värmen, får lätt ont i huvudet. Men därifrån var det prima utsikt. Sen lyssnade vi lite på ett band som spelade olika coverlåtar.

Därefter bar det “hemåt” till Götet igen, efter en  upplevelserik dag.

Gbg_kanal

Göteborg i ljum sommarkväll. Då det är som allra bäst.

saluhallen_gbg
Värmeböljan fortsatte. Man hade önskat sig ett härligt sommarregn nån dag emellanåt åtminstone. Stundtals kändes det som om jag gick omkring som en zombie i värmen.

Men det fläktade ju som bekant lite mer på öarna. En dag åkte jag och en kompis ut till Brännö med skärgårdsbåten. Var vackert på den ön också. Kanske lite fler träd och grönska än på Donsö.

branno

Lite lagom tempo, så där som man gärna vill ha det under sommaren.

Leave a Reply

