Små och stora träd samt lite om upptäckarglädje

bonsai_2

Träd finns det många olika varianter av. Tycker till exempel att Bonsaiträd är vackra, trots att det jag själv hade inte blev så vidare långlivat precis. Men jag kanske gör ett nytt försök någon gång framöver. Bonsai-trädets raka motsats är väl Redwoodträden (de största på planeten) och de  fascinerar mig. Skulle vilja gå bland dem, som de på den här filmen. Tycker det ser rätt så spännande men även rofyllt ut.

Biblioteket brukar jag annars uppsöka lite då och då när jag vill ha lite lugn och ro. Det har jag också tagit till hjälp de senaste åren, då inte studiemedlet tillåtit några större utsvävningar när det gäller mediainköp. Det enda besöken på biblioteken har kostat mig är väl de pinsamma förseningsavgifter jag en och annan gång dragit på mig. Många gånger har det varit en ren fröjd när jag upptäckt något nytt som jag inte visste att jag ville ha.  Att hitta musik som inte varit bekant för en sen tidigare, till exempel.  Brukar ha svårt att hålla mig till en genre utan varierar mig friskt och lyssnar på alltfrån gregoriansk sång till något mer nutida tongångar och tycker också det är riktigt trevligt att få tips om små guldkorn. Många av de upptäckter jag gjort de senaste åren skulle jag varit utan om jag inte lånat med mig fem-sex cd-skivor efter att bläddrat runt lite på hyllorna. Har ofta nappat tag i något som jag inte hört på alls tidigare eller bara varit vagt bekant med. Inte sällan har det visat sig att runt två av dem faktiskt varit riktigt skapliga, i mina små ovetenskapliga undersökningar.

Om man vill ha lättåtkomlig musik finns bibliotekens sajt Musicwebb på nätet som har en del att erbjuda (även om de inte direkt lägger något krut på att marknadsföra den). Utbudet kanske inte är så jättestort ännu, men sajten är så vitt jag vet under utveckling.
Elib.se tycker jag också är en rätt så skaplig digital tjänst, där det finns möjlighet att låna e- och ljudböcker.

Leave a Reply

