Om att restaurera gamla bilder

Gamla foton och även människors berättelser om sitt liv och leverne har alltid intresserat mig. I en av de roligare kurser jag läst, ingick det att restaurera gamla foton. Det kanske inte låter så intressant men jag tyckte det var fantastiskt fascinerande att kunna fixa till de gamla fotografierna, som förövrigt kanske hade bortåt 50-100 år på nacken, och få se dem som nya.
Att kunna återställa ett fotografi fullt av gamla repor, och sedan se alla detaljer som de en gång var framträda igen. Digitalt så kan man ju även lägga på en toning om man vill. Har man t.ex. photoshop så behöver man lära sig kloningsverktyget, healingbruch och gärna lager med curves samt unsharp mask. Men det tar inte så överdrivet lång tid om man är intresserad, och det ger mycket tillbaka.

Nedan ett av de foton som jag restaurerat, en gammal släktbild. (Originalet har jag dock inte här annars hade jag kunnat visa före och efterbilder.)

Och nu när jag tänker på det så har jag en hel massa gamla bilder som jag skulle kunna ordna till.

För att lära sig mer på området rekommenderar jag Moderskeppets “Restaurera din historia”, som berättar mer konkret om hur man går tillväga.

För mer nostalgi finns sidan Gamla vykort och på
0589.se finns vykort och fotografier från Arboga men även länkar till sidor med andra gamla vykort.

Leave a Reply

