Blåbär och bovetepannkakor

Nu finns det oerhört mycket blåbär i skogen och även lingonen börjar poppa upp. Jag var redan ute i förra veckan och plockade litegrann men idag blir det nog desto mera. På nätet hittade jag recept på en mjölkfri cheesecake med blåbär som jag funderat på att göra. (blir den bra lägger jag ut receptet…)
Något annat som jag inte provat att göra tidigare är bovetepannkakor, det kanske kunde vara något med blåbär till, eller i.

Bovetepannkakor
Ingredienser
Bovetemjöl 2,5 dl
Mjölk/mjölkersättning 6 dl
Ägg 2 styck
Salt 0,5 tsk
Smör 2-3 msk

Gör så här:
Vispa upp äggen med hälften av mjölken och blanda sedan i mjöl och salt.
Rör smeten slät tills inga klumpar finns och tillsätt resten av mjölken.

Om man vill kan man smälta några matskedar smör och blanda ner i smeten, så slipper man smörja laggen mellan varje pannkaka.
Häll ca 0,5 dl smet i pannan och grädda på medelstark värme tills ytan torkat.
Vänd och stek lite till på andra sidan.
Servera med sylt, visad grädde, glass, färskt frukt eller vad du tycker om.
Pannkakor kan ju också fyllas med grönsaksröror, ost, köttfärs, skaldjur mm

källa: Saltå kvarn

Leave a Reply

