Tankar om Gotland och örtmedicin samt boktips

Förra sommaren vistades jag en vecka på Gotland. Naturen där var både vacker och vemodig på något sätt, jag kan inte nu bättre beskriva den, och så även kulturen. Bilden ovan är ifrån Hoburgsgubben, den sydligaste rauken på ön. Även om det var mycket turister på en del platser, speciellt inne i Visby, så fick jag frid i själen av att vistas där och det är ett ställe dit jag gärna återvänder för att fylla på batterierna igen, åtminstone sommartid. Under veckan där pågick även medeltidsveckan inne i Visby. Det såldes gott om örter och läkeväxter och hade jag varit där i år så hade jag nog köpt med mig en hel örter, teer och krämer hem. Visby rymmer ju också en vacker och fin botanisk trädgård där man kan vandra runt länge, länge… Gotland rymmer ju också så mycket historia och kultur, och inte mindre än 92 medeltidskyrkor, otaliga raukar och ruiner finns bevarade och värda att beskåda.

Detta med läkeväxter är förövrigt ett område som jag aldrig tröttnar på. Tänk vilken kunskap som finns bevarad egentligen. Tycker det blir mer och mer intressant för var gång man kommer tillbaka till det och fördjupar sig i det, och just nu är en sådan period, är i behov av det och läser det mesta jag kommer över (och i mån av ork). Det finns så mycket att lära sig och jag ser det hela som en livslång lärandeprocess.. Gör gärna ett besök på någon av Zarah Öbergs många intressanta och informativa sidor och blogg om hälsa, nu även en hemsida om naturmedicin. Där har jag lärt mig mycket.

För några år sen införskaffade jag boken Örtmedicin och växtmagi vilken förutom fakta om olika örter och fina illustrationer och bilder även innehåller en hel del historia kring läkekonsten i dess äldsta tid. Från början ögnade jag igenom den för att ha stoff till en barnbok som jag och en vän satt och skrev på, men ju mer man läste desto intressantare blev det. Här finns även att ta del av läkekonsten i kejsartidens Rom, läkekonsten i klostren, den antika läkekonsten, kvacksalvare, Carl von Linné… När man läser historia ur detta perspektiv gör det hela historien mer intressant tycker jag (till skillnad från när man läser om krig och kungar) etc. Med samma stora intresse tog jag del av en kurs i Medicinsk antropologi där vi fick gå igenom hur man ser på på sjukdom och botande ur ett kulturellt, historiskt och globalt perspektiv. Det fanns så mycket att lära som jag aldrig reflekterad över tidigare, om alltifrån schamanism, onda ögat, tillit som bot och ja mycket, mycket annat. Att våra rötter, var vi kommer ifrån och hur man ser på botande och läkedom och att det kan skilja sig på så enormt många sätt, var lite av en aha-upplevelse för min del…

För övrigt, ganska ofta när jag läser, stöter jag också på allkonstnären Hildegard von Bingen som skrev Causae et Curae, en avhandling med orsaker och botande kurer som utkom på 1100-talet. Jag tycker att det är en spännande personlighet. Första gången jag kom i kontakt med namnet var när jag letade efter info till ett specialarbete och då upptäckte henne som kompositör. Hon var alltså även abbedissa, läkare, vetenskapsman, predikant, poet och kompositör..

En annan bok jag återkommer till då och då är Husmoderns hemkurer och goda råd av Kerstin Wenström. Ett litet stycke kulturhistoria skulle man kunna säga. Upplagan jag har är från 1927 och där står så mycket roligt, bara att studera språket i sig är ett nöje, samtidigt som det också är intressant. Självklart måste man modifiera en del huskurer allteftersom tiderna förändras men jag tror att mycket som står där också skulle kunna tillämpas idag. Den kanske jag kunde ha haft nytta av idag när jag var ute på skogspromenad och plockade blåbär tidigare idag, hade inte hunnit vara ute länge innan det sved till ordentligt på benet.. Hann inte ens se vad det var, men ont gjorde det. Var tvungen att vända hem och smörjade in med aloe vera. Jag tycker att det brukar kunna hjälpa och ha så många olika funktionsområden både utvärtes och invärtes. Tack och lov hjälpte det också efter en liten stund.

Leave a Reply

