Tankar om barn och adhd

Jag har funderat på det här med barn och adhd, allt sedan jag började fördjupa mig i detta ämne i samband med uppsatsarbete. Diagnosen blir allt vanligare på allt fler barn. Jag undrar om det finns några studier med barn och adhd, där de istället för vanlig medicinering har fått naturmedicin. Antar att den sortens experiment och forskning än så länge är lågprioriterad, men det hade varit intressant att se.

Jag såg ett amerikanskt tv-program för några år sedan där barn som upplevde sig ha dessa problem, blev satta i en helt ny skola och miljö där skolmaten dessutom var mycket sundare för dem än i den tidigare,
och de blev som förbytta, gjorde bra ifrån sig i skolan och blev mer lugna som personer. (tyvärr kommer jag inte ihåg vad programmet hette eftersom det var några år sen jag såg det.)

Det måste väl finnas andra lösningar än att enbart att ge barn mediciner på kemisk väg. Säkert en lösning för vissa, men jag tippar att det är mycket kortsiktig lösning som inte är särskilt hållbar i längden och som i en del fall har fått en mycket sorgliga konsekvenser.
Nog borde det väl bedrivas mer forskning kring barn med adhd, och gärna i kombination med naturmedicin eller andra miljöer mm.
Lösningarna tror jag är många, t.ex. alltså förändrade miljö- och kostvanor och mer individanpassad skolgång med fler olika inlärningsmöjligheter i skolan. Kanske naturmedicin skulle kunna vara en mer hållbar och långsiktig lösning. Varför inte kunna ta fram mediciner baserade på exempelvis örter?

2 thoughts on “Tankar om barn och adhd

Leave a Reply

