Höst, hälsa, kost, kreativt och Björk polarprisvinnare

Nu så börjar det väl ändå kännas som att hösten är här. 10-12 grader idag när jag var ute på promenad och mest moln och kalla vindar. Det är skönt på sätt och vis. Även om man en dag som denna saknar solen litegrann, så är jag personligen glad över att det inte är några högre temperaturer eftersom jag inte är speciellt förtjust i värme numera. Tvärtemot många som råkar ut för höstdepressioner och liknande brukar jag snarare få lite mer energi på hösten.
Men i år vet jag inte hur det blir. Jag går fortfarande och väntar på en remiss gällande mitt öra, där jag känt av alltifrån små känningar till riktig värk, som dyker upp oftast under stress eller fysisk utmattning men ibland utan tillsynes någon orsak alls. Så tiden till denna läkare borde verkligen komma nu, har väntat länge nog. Värst var det redan i vintras och då fick jag droppar för det och värken försvann, men bara tillfälligt visade det sig för efter några veckor var värken tillbaka igen. Det blev dessutom värre vid stress och när jag satt vid datorn en längre tid (i perioder kunde jag bara sitta en kvart i taget). Jag har också dragit på mig förkylningar lätt och har överlag haft ett sämre immunförsvar de senaste åren samt en värme och trötthet i kroppen som jag känner av till och från, och som jag förmodar skulle kunna vara problem med sköldkörtel/ämnesomsättning.

Tack och lov har jag känt en viss förbättring under de senaste veckorna sedan jag gjort lite mer radikala ändringar i kosten och jag måste säga att jag känner mig piggare än på länge, har dessutom bara haft lite känningar i örat efter det! Har så gott som helt slutat med vitt socker och tycker att det går mycket bra utan det. Så allt jag lärt mig under tiden om kost och hälsa har verkligen varit positivt och motiverande. Nu funderar jag på att använda mig av mer probiotika och köpa som kosttillskott igen. Skulle tro att kroppen behöver det.
Är fortfarande lite dålig på att vila och ibland på att lyssna till kroppens signaler, men det gäller att ta sig tid till avkoppling emellanåt. Svårast är att verkligen komma till ro mentalt, koppla av med den (nästan ständigt) översvämmade hjärnan…

Musik är också något som brukar ge mig energin åter… det gäller att tänka efter och ta vara på alla källor till energi… Har därför tagit upp spelandet igen och tycker att spotify är utmärkt sätt att hitta nya inspirationskällor. (spotify:viadora) Även fotande, målande, naturen och en hel del annat tycker jag är bra vägar till välbefinnande…

Roligt att Björk idag får Polarpriset, det tycker jag verkligen att hon har gjort sig förtjänt av.

Leave a Reply

