Kurser och tankar om pedagogik

Fotoprojektet är på is tillsvidare men då har jag desto mer tid att förbereda mig vilket känns skönt. Jag är heller inte van vid studiofoto och det är lite sådana moment jag har tänkt öva på. Behöver också gå igenom gamla kurspapper men det är inga större svårigheter eftersom den senaste foto- och bildbehandlingskursen jag genomgick var så bra och pedagogisk. Annat var det när jag läste bildbehandling första gången, det var ett så förfärligt dåligt pedagogiskt upplägg och med tanke på allt man skulle lära sig, även om det bara rörde sig om en 5 p kurs, så var det rena turen att jag bibehöll intresset för ämnet som sådant. Vilken skillnad sen när jag läste ämnet för andra gången! Har verkligen fått mig att inse hur värdefullt det är med bra pedagogik och motiverande lärare.

Jag läste ämnet pedagogik i kombination med andra ämnen och det fick mig att fundera än mer över frågan. Speciellt viktigt måste det ju vara för barn som precis börjat skolan.. att de liksom får en bra inkörsport och känner sig motiverade. Kan tyvärr inte säga att det var min upplevelse när jag tänker på mina egna erfarenheter av skolan i lågstadiet. Den kändes bara gammeldags, fyrkantig och hade direkt negativt inflytande på mig. Och andra hade det ännu värre. I mellanstadiet hade vi däremot en hel del bra uppmuntrande lärare som också satte värde på kreativitet och eget tänkande, tack och lov, men lite sent kan man tycka kanske…
Tror inte alls det är samma fyrkantiga pedagogik idag men med jättestora klasser och barn med skilda behov så behöver lärarna ta sig tid för var och en. Det fick mig att fundera på det här med montessoripedagogiken som jag tycker verkar vettig eftersom den utgår från människors olika behov och inlärningsstilar.  Att ha tillgång till en vettig pedagogik tycker jag är en mänsklig rättighet. Därför grämer det mig också att ett parti som SD nu fått en vågmästarroll, SD som i praktiken vill strypa de mänskliga rättigheterna ännu mer, ryser när jag tänker på det. Vågar någon ta en debatt mot dem tro..

I alla fall så såg jag en verkligt sevärd tv-serie för några år sedan som handlade om lärare/coacher som anställdes speciellt för att peppa barn att göra bra i från sig i en högstadieklass i en förort. Minns inte nu vad serien hette men det var intressant att se hur dessa barn växte som individer och i sin personliga utveckling från ett år till ett annat.

Annars kan jag tipsa om en sida med lite kul nostalgi för att lätta upp tillvaron emellanåt. På Katastrofala omslag brukar man alltid hitta något lustigt och galet. 🙂

Leave a Reply

