Vacker film om vår värld

Igår kväll såg jag den fantastiskt vackra Dox: Home på svt. Filmaren och fotografen Yann-Arthus Bertrand tog oss med på en resa genom 50 länder i syfte att visa upp vår planet i fara. Programmet ville ställa frågor som vad vi har gjort med vår jord och hur lång tid vi har på oss att vända utvecklingen. Det finns även utlagt på Youtube (nedan).  I programmet visades bl.a. Stora barriärrevet som jag tycker är så fascinerande.  Det klara vattnet kommer väl av att det är så mineralrikt?  Förutom en mängd olika djur som havssköldpaddor, fiskar och fåglar så finns där ca 400 arter av koraller, bl.a. stenkoraller och mjukkoraller liksom deras släktingar sjöpennor.

Tidigare i veckan såg jag också den intressanta släktforskningsserien Vem tror du att du är, i det avsnittet med Lisa Kudrow. Spännande att se hur hon åkte kors och tvärs över jorden för att sedan hitta släktingar i Polen.
Vem tror du att du äter, utläste jag först namnet på serien när jag som hastigast ögnade igenom tv-tablån.  Hade ju i och för sig varit intressant att tänka sig hur en sån serie hade kunnat förlöpa..hur det nu kunnat se ut. Kanske ha varit någon smaklösare variant på Du är vad du äter?

Leave a Reply

