Släktforskning och biografier

Började intressera mig för släktforskning för några år sedan. Egentligen kommer sig nog intresset av att vi har en väldigt stor släkt, varav en del utvandrade till “amerikat” i början av 1900-talet. Har också läst en del brev som min farfars far mfl skrev hem till Sverige under den tiden. En kurs i etnologi med ett arbete där vi fördjupade oss i dagböcker om hur svenskar beskriver sin vardag och skillnaden mellan hur man upplever sin vardag i storstaden jämfört med småstaden var också något som kom att fördjupa mitt intresse. Själv har jag inte haft någon direkt tid att sätta mig in i släktforskning men däremot har jag kusiner som har gjort ett riktigt gediget arbete och som jag har fått ta del av. Någon gång kunde det vara intressant att skriva en roman baserat på både fakta och fiktion om sin egen historia/släkt, exempelvis på det sätt som Elin Boardy gjort med sin debutroman “Allt som återstår”. Alla har något att berätta. Biografier är en genre som jag med stor lust gärna tar del av. Jag hoppas få en del intressanta tips på mässan, på lördag. Idag ska jag mest ut i hälsokostbutiker mm.

Leave a Reply

