Sinnen, smaker och miljövänliga superabsorbenter

En härlig höstdag igen. Om en stund kommer min mormor hit och hälsar på, hon har av flera skäl inte har varit här på många år nu. Hon har numera mycket nedsatt syn, och en del andra hälsoproblem men är trots detta nästan alltid positiv. Det sägs ju att om ett av våra sinnen försämras så förstärks andra sinnen istället och kanske är det så?

Smakade nyligen en otroligt god choklad, jag har alltså i princip slutat med vanligt socker annars, men någon gång vid enstaka tillfällen unnar jag mig det ändå – även om jag kanske skulle kunna tillverka min egen istället för att vara säker på att slippa det – men det här var en mörk choklad; Anthon Berg Seasalt.

Havssalt i choklad tycker jag onekligen förhöjer smaken! Intressant det här med smaker ändå och vilka smaker som går att kombinera och oväntade smakkombinationer. Var inte länge sen jag hörde talas om Umami (smaken av protein? enl. wikipedia) Produkter där smaken förstärkts med dessa är t.ex. sojasås, miso, fermenterade svarta bönor, fisksås mm.

Seinfeldklipp – salsa och seltzer

Vidare läste jag nyligen att doktoranden Akram Zamani har lyckats ta fram miljövänliga superabsorbenter – ett material som suger upp enormt mycket vätska i förhållande till sin egen storlek. Man behöver inte längre använda petrolium utan polymererna kommer från biologiska material. Detta är ett viktigt bidrag för miljön och superabsorbenterna är tänkta för en mängd användningsområden bl.a. i servetter, blöjor med mera. Läs mer om den första miljövänliga superabsorbenten här.

Leave a Reply

