Bokrecensioner: Ett gott liv av Heberlein och Hundar, hus och hjärtats längtan av Lucy Dillon

Ny inriktning på denna blogg. Kommer här fortsättningsvis att främst skriva bok- och filmrecensioner, och förhoppningsvis uppdatera oftare.

Har börjat i två nya böcker (nya för mig, inte helt nyutkomna men relativt  nyutkomna i pocket). Den ena är Ett gott liv av Ann Heberlein och den andra är romanen Hundar, hus och hjärtats längtan av Lucy Dillon. Ett gott liv är skriven av Ann Heberlein, teologie doktor i etik vid Lunds universitet. Hon har tidigare skrivit den mycket uppmärksammade Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva och En liten bok om ondska. När jag för ett par dagar sen började läsa Ett gott liv så grep den mig från första sidan. Ann Heberlein har ett språk som är mycket direkt och ställer samtidigt frågor, det tilltalar mig. Medan Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva som handlade om det svåra i att leva med bipolär sjukdom och var mycket självutlämnande, och mycket läsvärd, så handlar Ett gott liv om hur det är att bli frisk, vara normal och leva det goda livet. Men vad är ett gott liv? Den frågan ställer sig författaren. Hon menar att alla färger liksom försvinner när hon medicinerar bort de delar som är hon själv, för att bli vad som kallas “normal” och “frisk”. Jag har inte hunnit läsa så särskilt många sidor ännu men tycker att den är mycket intelligent, eftertänksam och djup. Visst kan den tyckas tung, men jag tycker att den är befriande på många sätt också. Ställer viktiga frågor. Om livet, sjukdom, hälsa; Etiska, filosofiska och allmänmänskliga frågor.

Hundar, hus och hjärtats längtan är uppföljare till boken Ensamma hjärtan och hemlösa hundar av författaren Lucy Dillon. Den handlar om Juliet, som efter att ha förlorat sin man Ben, isolerar sig och tillbringar dagarna framför teven. Hon försöker göra nåt åt sitt liv emellanåt, men livsglädjen vill inte infinna sig. När mamma Diane lyckas locka ut sin dotter på hundpromenader börjar det hända saker. Utan att veta hur det gått till, har Juliet plötsligt ansvar för en rad hundar, katter och krukväxter i grannskapet. Att renovera huset verkar ha samma terapeutiska inverkan på Juliets liv, hon tar hjälp av Lorcan, en god vän till storfamiljen i huset intill. Systern Louise lever ett perfekt liv – på ytan – men saknar glädje och gemenskap. Deras vägar korsas under jakten på lyckan. Det här är feelgood-läsning och bra sådan. 🙂 Jag får återkomma med ett längre omdöme när jag har läst hela boken.