Tidningar, böcker och bloggar med skrivtips

När det gäller att skriva behöver jag mycket ro och så få saker som distraherar som möjligt. Underbara Clara tipsar på sin blogg om vad man kan tänka på om man jobbar hemifrån, exempelvis med skrivande och vill få saker gjort och få undan saker som distraherar. Att exempelvis skriva listor, dela in arbetet i mindre bitar och att koppla ur internet är några av de förslag som hon kommer med. Clara och ytterligare två andra bloggare har nyligen startat en bloggskola, för de som vill ta bloggandet från hobbynivå till företagande. Det har t.o.m. skapat en digital kursbok för detta ändamål (länk). Det kostar förstås en slant om man vill ha tillgång till hela den digitala kursboken, men bitar ur den kan man få läsa gratis. Det finns förstås många andra tips/skolor på nätet i detta ämne, men kanske inte så omfattande, men en del tips och råd finns på Tidningen Skrivas hemsida.

Jag har börjat prenumerera på Tidningen Skriva, som jag tycker är mycket bra. Tidningen lyfter fram skrivandet i sig, snarare än att främst fokusera på författare. De senaste numren har haft som teman: “Barnbok” och att “Skildra kärlek”. Sedan finns det även intressanta författarintervjuer, skrivtips, tävlingar och mycket annat. Mycket läsvärd tidning, ensam i sitt slag (vad jag vet) som även finns på nätet (länk). Det kommer ut fler och fler böcker som handlar om författarens hantverk, skrivandet. Den senaste i raden som jag har sett är Bodil Malmstens Så gör jag: Konsten att skriva. Skrivandets hantverk har sedan länge fascinerat mig, även om alla författare verkar ha olika sätt och rutiner för sitt skrivande. En av mina favoriter inom området kommer dock inte med så många pekpinnar och skrivregler som många andra, den heter Skriva med kropp och själ av Natalie Goldberg. Den har några år på nacken nu men är fortfarande läsvärd. Goldberg menar att hemligheten är att minska antalet skrivregler och inte ständigt komma med nya, en process av obildning istället för bildning, och tillämpar sina erfarenheter av zenmeditation, som ju mer handlar om att dra ifrån och förminska.

Leave a Reply

