Leva snålt (hållbar utveckling)

recycle

I förmiddags lyssnade jag på ett Karlavagn-program som handlade om att leva snålt. Folk ringde in för att dela med sig av sina bästa tips. En som ringde in bodde i en barack och på sikt hade hon tänkt sig naturahushållning. Generellt sätt så tycker jag att det var en hel del förnuftiga tips som alla kan ta del av oavsett ekonomi – om inte annat så för att skapa en bättre värld och hållbar framtid. För vad är det för bra med ett slit- och släng samhälle? Många bakade och lagade sin mat från grunden istället för att köpa färdigmat och många planerade sina inköp långt i förväg och sånt tänk har nog alla “nytta” av.

En fördel med att ha haft ansträngd ekonomi i några år (fast jag många gånger förbannat mitt öde) är att jag med tiden fått lära mig tänka på ett helt nytt sätt, gällande det mesta. Som student hade jag skaplig ekonomi och tänkte inte särskilt noga var pengarna gick till…dessvärre.

Nu får jag prioritera delvis vad jag faktiskt behöver och delvis verkligen vill ha, men också inser jag också hur mycket jag faktiskt klarar mig utan! Jag lär mig dessutom tänka mer hållbart och miljömedvetet. Visst är det mycket jag får avstå ifrån, resor exempelvis, men det finns också många saker som går att lösa på andra vägar. Man blir väldigt uppfinningsrik och fantasifull. Mycket går att ta tillvara, göra om eller att sälja. Man får tänka i ett längre perspektiv. Allting behöver inte vara nytt heller och återvinning eller second hand kan ibland vara riktigt bra alternativ.

Programmet finns att lyssna på här

4 thoughts on “Leva snålt (hållbar utveckling)

  1. Jag brukar lyssna på programmet (oftast när jag har svårt somna). Missade den om hur man kan leva snålt.
    Vi brukar inte köpa färdigt mat. Först, tycker vi inte om olika “E” dvs tillsatser. Å andra sidan, man sparar mycket pengar då man lagar mat från grunden och, den viktigaste: maten smakar bättre.
    Hälsningar,
    Srdjana

  2. Jag håller med dig. Köper heller aldrig färdigmat, utan lagar allt från grunden och visst smakar det mycket bättre!
    Jag lyssnar också på programmet då och då (glömmer ibland, men det finns ju alltid att ladda ned som pod om man vill…)

Leave a Reply

