119. Hälsa / Health

glutamin_kosttillskott_700
Hälsa kan vara så mycket – men visst är det mer än bara frånvaro av sjukdom.

Min favorit inom kosttillskott just nu: Glutamin, som jag tror har hjälpt avsevärt för att förbättra min hälsa. Så även enzymerna. Man vet inte riktigt vad hälsa är förrän man har förlorat den och inte tar den förgivet på samma sätt längre. Det är först när man varit sjuk som man förstår att uppskatta livet på rätt sätt, tror jag. Det är kontrasterna som gör det.
Jag hade även en stor svacka runt 2000, precis efter gymnasiet, som jag än idag inte riktigt vet vad den berodde på. Det började som en förkylning, men den tog aldrig slut. Fick hög puls och läkarna trodde att det kanske var ett virus som satt sig på hjärtat, men visste inte säkert. Var inlagd på sjukhus en tid, men det var hemskt, fick bara panikångest där. Det tog ca sju-åtta månader att bli frisk då. Därefter började jag praktik på Akademibokhandeln i Västerås. Fick tag i ‘Den självläkande människan’ ungefär då och upplevde att den var precis vad jag behövde läsa då; den kom i precis rätt tid. Gav mig ett nytt sätt att tänka kring liv och hälsa.

Fortfarande en bit kvar och infektioner åker jag på ganska lätt (t.ex. återkommande urinvägsinfektioner) Köpt superfruits, Pau Darco, Basica och sockerfri tranbärsdryck.
Kanske finns det någon mening med att inte vara helt frisk nu också, men det är svårt att se när man är helt inne i det. Lättare att se efteråt. Plus att ser man någon mening med det nu så kanske man inte skulle sträva efter att bli helt frisk, utan nöja sig med det som är. Men det gör jag ju inte, jag vill ju bli helt frisk.

Men ändå så kan jag ju se och förstå saker, erfarenheter som jag helt hade varit utan om allt hade varit “som vanligt”.
Min tro fick sig också en rejäl ‘skjuts’ framåt eftersom jag varit med om upplevelser som jag sannoligt inte hade varit med om annars. Alltså, jag hade en tro sedan jag var liten men den har varit “vilande” som folk tror mest (att det finns en högre makt någonstans etc) Men det jag har upplevt nu på senare år är så omvälvande, en Gud som är med i vardagen, i de steg du tar, även de väldigt små , som vägleder och som ser till mig som människa, på ett sätt som är svårt att beskriva, men jag ser och känner det var och varannan dag. Jag försöker skriva om det här, men jag har inte riktigt fått struktur på tankarna ännu.

Tänker att det finns så mycket “vanföreställningar” om Gud och även Jesus, t.ex. att Gud är en dömande Gud, men så är det inte. Däremot behöver vi INTE hämnas, för det tar Gud hand om, har sett det så många gånger nu..  Likaså har många föreställningen att Jesus skulle ha varit en snäll, blid, nästan mesig gestalt. Men det var han inte, utan var sanningsenlig och en rebell som uppmanade kvinnor att våga. Är övertygad om att Jesus var feminist.

Fadern= Gud

Sonen= Jesus

Den helige Ande= Jesus här på jorden idag visar sig genom den helige ande.’Det’ som du kan uppleva vägleder dig, talar exempelvis genom andra människor, till ditt hjärta, som ett bönesvar, genom olika situationer. Det du upplever som sant. Inte påträngande.

* *

Såg ett mycket spännande inslag i morse på Malou (Efter tio) om en journalist, vars kropp angrep hennes hjärna (hon skrev en bok om det sedan). Hon fick vanföreställningar osv. Tack vare en läkare som kunde “tänka utanför boxen”, kunde hon få rätt hjälp och se att hennes ena hjärnhalva var inflammerad. Finns inget klipp utlagt ännu, men det kommer nog under dagen eller morgondagen.

Leave a Reply

