Liten årskrönika / Photos from the year

winterwayHär följer en liten illustrerad mini-årskrönika för året som gått 2013.
Året började med jättemycket snö, det var verkligen ett winter wonderland! Så mysigt och naturligtvis oerhört tacksamt att vara ute och fotografera i detta Narnia-landskap.
Till skillnad mot i år, då det bara är lite frost på marken. Å andra sidan är det ju betydligt enklare och bekvämare att ge sig ut.

upp_2
Jag spenderade ungefär halva året (från slutet av 2012) deltid på Arboga Museum. Lärde mig allt möjligt som jag tidigare inte hade en aning om, alltifrån att hjälpa till och ordna med utställningar, till att assistera och filma/fota skådespel och projekt för barngrupper och andra. Under denna period hann jag också med att utarbeta en ganska omfattande broschyr om muséet, där jag stod för fotografi och layout. Det var verkligen ett lärorikt projekt och min första “egna” trycksak.
Bilden nedan är från Leksaksutställningen

IMG_1601_600

red_house_800

Änggårdsbergens Kolonistugeområde, Göteborg

– Satt med i juryn för #Enjoysweden – en bok/ett instagramprojekt med bildbidrag från olika medlemmar på instagram. I boken, som kommit ut i dagarna, speglas Sverige ur olika perspektiv från december (2012) till novermber 2013.

Påbörjade också kurser på distans i fotografi och film. Dock inte avslutade ännu.. Men har även lärt mig en hel del där, inte minst teoretiskt sett vilket kändes ganska kul igen eftersom det nu var några år sen jag läste kurser.

– Blev med i utmaningen 365 bilder här på nätet. Målet är att fota 365 bilder under ett år, alltså ett tema per bild! (redan fördefinierade teman) Utmaningen är även i år, så möjligheten finns för alla att vara med. Man lär sig mycket på det. Jag hoppade dock av efter några månader eftersom det blev alldeles för stressigt. Men hoppade sedan på igen, med medvetenheten om att man trots allt kan ta det i sin egen takt och inte nödvändigtvis måste hinna med alla teman.

framin_face_n_blue_web– Mitt målande och konstintresse höll i sig genom året, vilket jag är oerhört glad för – det har givit mig så mycket tillbaka. Återfann intresset för målande hösten 2012 och hittade tillbaka till kreativiteten, en bit av den i alla fall.

mirja_moon_chinese_covermirja_moon_cover_2
Fortsatte att skriva lite på mitt barnboksprojekt Mirja Moon.  Ett projekt jag inte har sett slutet på än. Jag kom på nya idéer till den och jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop det med resten av storyn bara. Men det blir en historia med både humor och allvar och exitentiella frågor.. lite inspiration av Mumin har den ju.

bokmassan_900Var runt på Bokmässan i Göteborg i år igen efter några års uppehåll, en tradition sedan jag gick på BHS (Bibliotekshögskolan).  Läs mer här -> Så otroligt kul! Var där två dagar det här året. Mkt spännande att se/höra osv.. Köpte lite mindre än jag brukar där och sparade axlar och rygg.

children_hens_900 Var runt på lite resor inom Sverige; Göteborg, Stockholm, Bohuslän mm. En glad överraskning var Västanfors hembygdsgård med flera små muséer och vackra omgivningar (ligger strax söder om Dalarna) Dock inte London eftersom jag var ur form då, så det var en besvikelse.

IMG_0104_650

Västanfors hembygdsgård

IMG_0160_650IMG_0131_650

af_chapman_800Stockholm med utsikt från skeppet Af Chapman

estelle                  IMG_2360_900Akvarellmuséet på Tjörn – också en trevlig upplevelse

Utvecklingen går nu mot att jag vill lära mig ta mer dokumentära bilder, och både skriva och fota personporträtt! Det är väldigt intressant och mitt intresse för det har sedan länge funnits där. Streetphoto är också något jag fått upp ögonen för. Kanske för att det är det minst utforskade området, landskapsbilder osv har jag ju alltid “fotat” men streetphoto är något ganska nytt för min del. Det finns något lockande i att fånga situationer som man inte på förhand riktigt kan räkna ut, och man blir då i högsta grad närvarande.

Det har varit ett år med mycket intryck, lite splittrat och förvirrande. Samtidigt som jag vill lära mig saker och prestera så håller jag också på att lära mig att hitta mitt eget tempo, vilket inte är helt lätt alla gånger. I flera år nu, har jag försökt komma fram till en balans. Jag läser nu en bok som heter “Drunkna inte i dina känslor” och den kan jag varmt rekommendera, speciellt om man känner igen sig i det här med att vara HSP (Highly sensitive person). Då inser man också värdet av återhämtning, vilket kan vara nog så viktigt ibland, när det känns som om man drunknar i intryck eller bara blir förvirrad av alla känslor som uppstår – ibland utan till synes någon vettig förklaring.

taberg_tiltshift En bild från vackra Tabergs topp.

vattenfall_800.. och från Hovslätts kvarndamm.

IMG_2841_650Vadstena med utsikt mot Vättern

4 thoughts on “Liten årskrönika / Photos from the year

  1. Härligt år och härligt med lite sommarbilder i det gråa väder som nu är. Snö är också vackert, men sommaren ligger mig lite närmare om hjärtat:) jättefint urval!

    1. Tack så mycket! 🙂 Ja, just för syns och bildernas skull hade jag gärna sett lite mer snö i år. Sommaren är väl att föredra framför dessa gråa dagar i allafall 🙂

  2. Vackert och intressant. Du har många järn i elden och jag känner igen mig lite i viljan och kreativiteten. För min del tog det tvärt stopp för 14 år sedan och sedan dess har jag tagit det lugnare. Mitt jobb är stressande nog. Hoppas kunna ta upp min kreativitet inom andra områden när jag pensionerar mig…Boken du rekommenderar ska jag titta närmare på också. Kul projekt du håller på med annars – lycka till med allt detta nya år!

    1. Tack så jättemycket! Ja, det är nog klokt att ta det lite lugnare och sänka tempot. Det blir ju inte alltid bättre av för att det går i ljusets hastighet. Tack! Jag plockar med lite olika projekt beroende på årstider och sånt. Lycka till med det du gör också, och ha ett fint år du med!

Leave a Reply

