Resa till Mars och en ny video

denblåplanet_hanne_feldt

Jag läste igår en intressant artikel i NA om Moova, en tjej i Örebro-området som kvalificerat sig vidare till en resa på Mars år 2024! Hon ville gärna åka trots att det bara vara en enkel biljett och alltså ingen chans att kunna resa tillbaka till jorden igen. Däruppe ska de sedan bygga upp hus och växthus, sända tv osv. Det var en sporrande artikel, inte minst för mig och min barnbok som jag håller på med, som ju har lite samma tema. Och det är ett spännande tankeexperiment också tycker jag, bara tanken att åka dit, forska och bosätta sig där för gott. I undersökningar med personer på stan verkade unga tjejer nyfikna och entusiastiska inför detta, medan medelålders män var desto mer skräckslagna.  Visade också artikeln för min pappa som inte på något sätt tyckte att det verkade vara en bra idé och det slår mig att jag ganska ofta har fått kämpa mig fram med mina egna ståndpunkter och idéer, inför ett ganska konservativt och bakåtsträvande etablissemang. Kan inte säga att jag varit glad åt det, men besynnerligt nog har det också givit mig drivkrafter bortom vad som annars skulle ha varit..

Har egentligen paus från nätet den här veckan och har hunnit med andra saker, fler än vad jag brukar. T.o.m haft ro att läsa. Satte också ihop en liten video från filmklipp filmade i Jönköping och hittade musik (samplingar) jag gjort för ca tio år sen, bestående av gitarrer, klockspel, orglar, rymdskepp och (diverse andra effekter) inte så up to date, men tyckte ändå att det på något vis passade in i videon…

Leave a Reply

