Kan djur bli understimulerade? (Djurpsykologi) / Do animals get bored?

IMG_6239_800

Blir inte djur också understimulerade eller uttråkade ibland? 

Många är vi nog som känner oss överstimulerade i dessa tider. Så fullt på gång att det är svårt att vara närvarande. Andra, som kanske är äldre och ensamma längtar istället efter något att göra.
Det finns dock de som tycks trivas alldeles utmärkt med att inte ha något särskilt att göra också, en del djur. Men jag undrar om inte även djur kan ha långtråkigt ibland?

Tanken slog mig för någon vecka sedan, när jag på sedvanlig promenad gick förbi ponnyhästarna Ler och Långhalm (oklart vad de egentligen heter..) och de stod som vanligt en bit utanför stallet och tuggade hö. Idag när jag gick förbi stod de i sina standard positioner, dvs den bruna åt lite hö och den andra var vänd åt det ena hållet och tittade lite åt mig när jag kom förbi, men utan att så mycket som att röra sig.

Ibland ger de sig ut på äventyr och rör de sig lite mer utåt markerna, men det är inte särskilt ofta och det är inte ofta någon människa i närheten och jag funderar på om det är möjligt att de är uttråkade?Kan hästar bli uttråkade?

IMG_6270_900

Ibland går jag förbi en annan bostad och där utanför ligger en katt på en kudde, den här kalla årstiden. Varenda gång jag gått förbi har hon legat på exakt samma ställe. Hon verkar trivas bra med att ligga där still bara, trots att det är så kallt. Det förvånar mig mycket. Men kanske fryser inte katter så mycket heller. Eller har hon bara blivit passiv? (ej dock den katten på bilden ovan)

 

DSC_5111_800

Hundar verkar vilja ha stimulans i alla fall (om de inte är gamla och trötta i då, och mest vill vara i fred) De kräver lek och engagemang. Men visst har djur som alla andra varelser känslor och även behöver omtanke och stimulans för att trivas?

IMG_2011_800

 

Leave a Reply

