Att vara två som skriver och skrivprocessen

megaphoto

Jag har varit intresserad av skrivprocessen alltsedan jag och en kompis skrev en barnbok för ca tio år sedan. Det var då när Harry Potter blev populär och Sagan om Ringen dök upp på biograferna. Min medförfattarinna var inspirerad av dessa samt diverse fantasyrelaterade romaner och filmer medan jag i ärlighetens namn var mer inspirerad av muminberättelserna och diverse komediserier. Boken blev således en fantasyinspirerad humorhistoria för barn och ungdomar, med inslag av läkeväxter och naturmedicin! Vi skrev vartannat kapitel och det gick faktiskt ganska bra. Vi kom inte överens innan om hur historien skulle förlöpa (bara i stora drag) utan det blev lite som en överraskning. Sen blev den aldrig utgiven, men den blev klar i alla fall! Lite över 120 sidor ungefär…
Jag skrev annat istället sen, krönikor och kåserier.

För att det ska funka bra att vara två personer som skriver berättelser tror jag att man måste tänka ganska lika men ändå komplettera varandra bra. Det finns ju en del som gör detta, jag tänker t.ex. på Sjöwall & Wahlö, Lars Kepler (pseudonym för makarna Alexander Ahndoril och Alexandra Coelho Ahndoril) som bl.a. skrivit Hypnotisören mf.l.

När tv-programmet ‘Go’kväll’ visade en serie om kända författare och deras skrivlyor och skrivarprocesser för några år sedan blev jag så glad, det är verkligen jättespännande! Vet inte varför jag är så fascinerad av detta, själva skaparprocessen, men det är mycket intressant. Minst lika intressant kan det vara med musik-skaparprocessen.

Jag hörde på Alex och Sigges pod för några dagar sen som också handlade om detta ämne. A. Schulman har skrivit två romaner och Sigge Eklund har skrivit flertalet sen tidigare. Alex hade inte kunnat skriva på jätte jättelänge pga skrivkramp. Men så träffade han Jan Guillou på ett café. Guillou sa då till honom att han skulle se skrivandet som en övning, och att när han var framme om sådär tjugo år, skulle han vara bra på det han gjorde men att allt till dess var en övning. Det här var tydligen det bästa rådet som Alex kunde få, helt förlösande, för han gick hem och skrev och skrev hela natten ända in till gryningen. Sen gick han upp till förlaget och visade vad han skrivit för sin förläggare Ann-Marie Skarp (Guillous fru) Då fick han kritik för ett och annat och blev nedslagen och gick hem och var ledsen i flera dagar. Men återhämtade sig sen och var ändå så glad för att han hade kommit vidare i processen. Så kan det också gå!

6 thoughts on “Att vara två som skriver och skrivprocessen

    1. Jag skriver ibland, när andan faller på 🙂 Men den rätta skrivron verkar inte infalla sig särskilt ofta numera, men det gäller också att vara disciplinerad och ta vara på tiden ju 🙂

      1. När jag var yngre skrev jag mycket. För byrålådan och fester och födelsedagar. Det senare händer fortfarande…Du har så rätt om den ro man behöver. I mitt liv är den borta sedan många år…kanske som pensionär att man får tillbaka den – om man får leva?

  1. Jo, man vill hinna med lite mer innan dess…men jag tror att man får en annan ro när det hetsiga arbetslivet är över. Jag och många med mig lever i stressfyllda jobbmiljöer.

Leave a Reply

