Cykeltur till Creative garden

IMG_7690_900

Igår och i förrgår var jag ute på cykelturer eftersom det, återigen, blivit så varmt och skönt ute. På ett infall cyklade jag ut på en vad som kan tyckas vara oändligt lång grusväg, längs med järnvägen för att styra kosan mot Jädersbruk, ett område som jag passerat oändligt många gånger sedan barnsben, men av någon anledning aldrig satt min fot på eller utforskat närmare. När jag så äntligen (nåja) var framme så blev jag så charmerad; det var ju rena paradiset där ute. Porlande vatten, forsar, vackra och originella hus, bohemiska trädgårdar, konst och skulpturer och idyller, men samtidigt lantliv och lador. För att översätta det till musik: tänk er Dolly Parton och Johan Helmich Roman i någonslags blandning, så hamnar ni rätt.

IMG_7695_800

Det kan tyckas lite överdrivet, men jag blev så glad att denna cykeltur blev ett sådant lyckokast. Trots att jag gjort reklam för det i turistblad etc. Sett gamla bilder från muséets arkiv. Speciellt det här lite bohemiska lockar mig; allt är inte klart eller perfekt, men det behöver det inte vara heller. För att göra en lång historia kort: det började redan på 1500-talet när Gustaf Vasa satte i gång att tillverka vapen här ute. Det har varit smidestillverkning och mycket annat också. I slutet av 1800-talet och början av 1900-talet var det en stor vacker engelsk park, orangerier osv. Genom åren har stället bytt många ägare tills idag då det drivs som en ekologisk herrgård med café, butik, matlagningskurser och föredrag, marknader ibland samt historiska guidningar. På området bor också några av traktens konstnärer och konsthantverkare. Sedan flera år tillbaka har huvudbyggnaderna renoverats och det är långt ifrån klart ännu.

IMG_7640_900

Creative Garden IRL

Här i en trädgård fick jag se några av dessa sk ‘peacemonuments’ som skapades för något år sen av olika internationellt kända konstnärer bl.a från Kina. Dessa har återvunnet/skapat skulpturer av gammalt krigsmateriel. Tanken på att det hela startade som en vapenindustri här ute, men att det idag istället är konst, ‘ekologiskt tänk’ och återbruk som dominerar gör mig glad! Jag tänker att här ute skulle det väl verkligen passa bra med bed & breakfast etc (men ganska oklart om det är det i nuläget, tror inte det)  Det är kul när man får upp ögonen för något som alltid har legat så nära.

IMG_7653_800

IMG_7704_800

English: Jädersbruk – a beautiful place I visited yesterday, just around the corner. Today this is a place for artists, health, food and recreation etc. In 1551, Gustav Vasa established an arms production factory in Arboga called The Arboga Weapons Factory (Arboga vapenfabrik). The production of swords, daggers, etc. in Arboga continued until 1630. During the 18th Century the production of weapons died out completely at Jäder and was replaced with production of non military equipment for the crown. Wire production took over as the main area of business towards the end of the 18th Century. In 1757 Jädersbruk was bought by Wilhelm Neuman, who was later knighted and took the name Mannerstråle. The mansion with its several floors and twenty large rooms – the winter garden alone could seat 50 dinner guests – was built in 1883.

Leave a Reply

