Update from Gothenburg / Uppdatering från soligt Göteborg


DSC_6645_900

Just nu är jag här i Göteborg en tid och praktiserar hos/ assisterar en fotograf. Det är roligt och mycket lärorikt på alla sätt! Är med på studiofoto, som jag tidigare inte kunde något om och ibland är vi ute på andra ställen med. Lär mig redigering i Lightroom (och Photoshop), vilket är ett program som jag knappt använt förut, men som jag nu tänkt lära mig. Mycket nytt att ta in och dessutom så mycket som jag vill göra när jag är här + egna projekt, så det är lätt att man kör på för hårt och blir väldigt trött istället. Men nu har sommaren nästan kommit hit och de många soltimmarna ger extra energi. Emellanåt har det varit långt över 20 grader och riktigt ljumma vindar. Jätteskönt. Pollenallergin börjar dessutom ge med sig för i år, känns det som. Det har varit extremt höga halter av både björk och annat här nere, så även en del personer som normalt inte är pollenallergiska har känt av allergi i år.

// Currently i’m in Gothenburg as a trainee/assistant with a photographer. I’m learning a lot, and it’s fun. The photo above is from a little park here and below is the charming black and white cat ‘Rasmus’ . It almost feels like summer now!

katt_rasmus_800

Har fått en liten kelig kattkompis, Rasmus, som ofta syns till här utanför. Han heter så fick jag höra, men skulle hellre kalla honom för ‘Buffy’ eftersom han ofta går och buffar med huvudet på dörren till trapphusen och vill in, eller buffar sitt huvud mot mig när jag kommer förbi. Snällare och mer sällskaplig katt får man leta efter! En gång smet han in i trapphuset, men lika fort ville han ut igen. Annars ligger han ofta på en gräsplätt och njuter av solen. En riktig liten livsnjutare…

DSC_6563_800

Förra veckan var det Göteborgsvarvet för 30:e året i rad och över 60.000 pers var anmälda! Så otroligt mycket folk som kantade gatorna så det var som vanligt vid dessa lopp, lite svårt att ta sig fram. Men hur som helst en riktig folkfest. Imponerad av alla som orkar ta sig runt.

IMG_3144_1100

IMG_3128_800

Götaplatsen

Jättemycket duktiga gatumusikanter av olika slag på flera håll med – alltifrån storband till mindre band med duktiga sångare och sångerskor, så om man tröttnade på själva loppet en stund så gick det ju att njuta av musiken istället, i Slottsskogen exempelvis som första fotot här nedan är ifrån.

IMG_8184_1200

IMG_3117_1000

Intresserad publik lyssnar på gatumusikanter -jazzband 

IMG_3188_1000
IMG_8191_1000

 

Leave a Reply

