Vernissage, Inledning av Westpride 2014 och Ulla Montan

Igår kväll var det invigning av Westpride 2014 här i Göteborg. Men redan på förmiddagen fanns mycket på programmet, med såväl seminarier och föredrag som ett brett kulturutbud att ta del av. Jag hade tänkt att gå på en vernissage av en konstutställning på Stadsteatern redan vid lunchtid. Jag var där redan runt tio i tolv och såg att det hade bildats en kö utanför Stadsteatern. Men där var bara kvinnor och män i den aktningsvärda åldern 70+, samt en kvinna med barnvagn. Jaha, tänkte jag lite förvånat men ställde mig i kö i alla fall. Länge fick vi vänta men så slogs portarna upp. Såg mig om, men inget speciellt där. Dåligt skyltat, tänkte jag för mig själv.

En av tanterna sa till sin gubbe att “ja, vi får nog ta kölapp”… Då insåg jag att de kommit dit för att köpa biljetter till en pjäs: en Handelsresandes död! Hahaha, fick mig ett gott skratt och insåg att jag nog skulle vara på Stora Teatern istället! Som tur var låg det inte så långt bort, så jag vände på klacken och gick dit 🙂

DSC_6946_1200

Det var trevligt där med många olika konstnärer, bl.a. konst av Elisabeth Olsson Wallin och Birgitta Stenberg fanns representerade och säkert minst tjugo konstnäre till. Tyvärr var konsten väldigt dåligt belyst! Men såg ju knappt vissa konstverk, här i den är salen gjorde man det, men inte strax utanför. så det var lite av en besvikelse. Annars intressant.
På kvällen begav jag mig till Liseberg och konserten West Pride 2014. En och en halv timmes underhållning och helt underbar stämning! Hade tur och kunde stå helt nära scenen så jag kunde ta lite bilder.

IMG_3400_1200

Magnus Carlsson och Anne-Lie Rydé som inledde kvällen.

IMG_3390_1200

Basist i bandet Könsförrädare

IMG_3429_1200

IMG_3445_1200

Jasmine Kara

IMG_3482_1200

Per Andersson provar hattar 🙂

IMG_3513_1200

Allsång när Di Leva stod på scenen

IMG_3534_1200

who is this guy..?

IMG_3538_1200

 

IMG_3553_1200

Jättekul att ta artistbilder i alla fall! Har verkligen fått mersmak för och tycker att det är bland det roligaste man kan göra!! Ska bara satsa på lite bättre zoomobjektiv än det fasta 50 mm som jag hade igår. Filmade en del också. Igår kväll var det förresten ett jätteintressant inslag på Babel om en kvinnlig fotograf som tar författarporträtt: Ulla Montan. I över 30 år har hon fotograferat våra största författare. Man fick se lite bakom kulisserna om hur hon gick tillväga och har även för mig att hon givit ut en bok med dessa samlade porträtt. Se Babel på svt.play och detta inslag kommer 38 minuter in i programmet! 

/ Westpride 2014 in Gothenburg, scenes, artistportrait and music – a wonderful evening!

Leave a Reply

