Vilket är ditt främst kreativa uttryckssätt?

Jag skulle nog säga att mitt är musiken och det har det alltid varit. Jag har länge tagit ut låtar på gehör på piano (och ibland gitarr) och alltid haft lätt för det; det har kommit så naturligt. Däremot har jag inte haft lika lätt för noter, trodde ett tag att jag var notblind, men det är jag inte, fast jag tycker det än idag och även när jag gick på musikestetiska programmet att det var lite kämpigt med just noter. Gitarrackord har jag aldrig haft några problem med eller rytmer. Jag tänker i musikaliska banor också. Ibland komponerar jag i huvudet och vet exakt hur jag vill ha det, med alla instrument osv. Tyvärr har jag inte de verktyg jag skulle behöva för att förverkliga alla de musikaliska drömmarna, men ibland räcker det ju med bara en gitarr eller ett piano, men skulle vilja ha bättre ljudinspelare för att även kunna spela in detta.
Även om jag inte haft absolut gehör, så tycker jag det är gräsligt när någon sjunger falskt eller i helt fel tonart. (men visst, sjung hellre än bra!) Så var fallet i går kväll när jag var och lyssnade på en konsert. Sångaren hade en bra röst, men två låtar som han sjöng cover på var i helt fel tonart – rakt igenom!) och att han inte hörde det själv är för mig en gåta.

Bild kommer tätt efter musik, som mitt andra uttryckssätt och jag har använt bildtänkandet mycket, mycket mer de senaste åren och förfinat det mer än musiken och musikskapandet som fått stå tillbaka och ligga på hyllan.

Som tredje uttryckssätt kommer text. Men allra helst vill jag få möjlighet att kombinera text och bild på olika sätt. Kanske även foto och ljud eller film och ljud. Där står jag nu och funderar på vad jag vill göra av det.

5 thoughts on “Vilket är ditt främst kreativa uttryckssätt?

  1. Intressant. Alla uttrycker sig på något sätt – ibland på flera. Själv har jag spelat olika instrument men framför allt sjungit. Inte så mycket numera…utan bild har tagit över. Jag tecknade mycket förr och målade akvarell. Nu sedan den digitala kameran revolutionerat det mesta så är detta oslagbart…att “göra” bilder så snabbt och effektivt. Härligt att uttrycka sig så pass obesvärat!

    1. Tack för kommentaren! Intressant att höra.. Ja, det digitala har verkligen revolutionerat! Men det analoga är lite på väg tillbaka också tydligen. Det är spännande med de olika uttyckssättten.. ibland när man skapar på ett sätt så kommer man samtidigt på idéer på andra områden, tycker jag.

Leave a Reply

