Ulla Billqvist, livet och döden och Apoliva

Jag råkade hamna framför en tv-dokumentär om sångerskan Ulla Billqvist i morse, när jag åt frukost. Hon var mycket känd på 40-talet med bl.a. gladlynta sånger som “Min soldat” . Jag har hört flera av sångerna, hon har en väldigt fin röst och ja; sångerna lever ju fortfarande vidare. Tragiskt nog tog hon livet av sig när hon var ganska ung, endast 38 år gammal. Jag undrar varför, men det framgår inte riktigt av dokumentären som var från 70-talet där även intervjuer med Alice Babs gjordes, bara att hon var ‘framgångsrik’ men lite ‘nervöst lagd person’ och att ingen någonsin yttrat något ont ord om henne men att många blev ‘väldigt sorgsna’ då de fick beskedet. Jag tänker att det inte var riktigt rumsrent på den tiden att prata om tragedier och personliga problem eller psykisk ohälsa. Så mycket verkade handla om konventioner och man skulle hålla upp en munter fasad in i det längsta.

ULLA BILLQUIST

Efter den här dokumentären är ett samtal med hennes dotter, en intervju från 2007 som Arne Weise gör och där får man en ny bild av Billqvist. Det är dottern, Ulla, som berättar att  detta år var hennes mamma drabbad av många personliga tragedier – hennes tredje äktenskap hade kraschat, hennes hus i Trosa hade brunnit ned till grunden och hennes fina vinylsamling hade smält ned helt och hållet. Hon grät och grät åt detta, berättade dottern. Dottern hade tagit studentexamen bara någon månad innan och nu skulle de träffas – men så fick Ulla ytterligare ett tragiskt besked på telefon – vilket tydligen blev för mycket för henne och hon tog livet av sig med tabletter.
När jag sätter mig ned för att skriva detta så hittar jag dessutom på Sveriges Radio’s hemsida att hon levde ett ‘dubbelliv’ – hon levde med en kvinna utanför sina äktenskap vilket var mycket svårt eftersom hon samtidigt var ‘alla soldaters lilla älskling’, står det. Hon var skör som människa och hon var inte öppen med sin kärlek och kanske var det omöjligt på 40-talet (>> läs mer http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2151&artikel=4187227). Alltså, jag tycker så fruktansvärt, fruktansvärt synd om denna människa.  Hon levde uppenbarligen i helt ‘fel tid’, där både psykisk ohälsa  var tabubelagt och rätten att älska vem man vill eller vara den man är var begränsad. (Men i många länder är detta ju fortfarande ett faktum.)

Tänker också att många människor som drabbas av tragedier eller katastrofer verkar klara av hur mycket som helst, medan andra ‘går under’. Och vad det är för faktorer som gör att man klarar av att leva vidare, trots så många personliga tragedier. Tänker fortfarande en hel del på Malik och tragedin kring honom, så många blev chockade över det som hänt eftersom det också känns – för min del – som om han lämnade en hel del frågetecken efter sig – allt gick ju så bra, han hade kämpat så och ändå?…
Nyligen såg jag hon som spelade hans mamma i tv-serien Ebba & Didrik, (jag är tämligen säker på att det är hon) och jag har inte sett henne på jättejättelänge på tv –  i reklam för Apotekets Apoliva. Den reklamfilmen är som en flashback genom hennes liv och har en slogan – ‘Livet – det är innehållet som räknas’

Kanske ingen slump att den dyker upp nu och med just henne ändå?!

2 thoughts on “Ulla Billqvist, livet och döden och Apoliva

  1. Intressant betraktelse, verkligen. Du har alldeles rätt, jag spelade hans mamma i Ebba och Didrik (för 26 år sen …). Jag har mest spelat teater, sjungit och skrivit böcker sen dess. Jag tyckte också att Maliks öde var tragiskt och kom ihåg serien med sorg i hjärtat. Hälsningar från Marie-Chantal

  2. Tack så mycket för din kommentar! Vad roligt att du hittade hit och tog dig tid att skriva. Ni gjorde både så bra rollprestationer i serien. Ja, det var verkligen tragiskt med Maliks öde. Stort lycka till i fortsättningen med dina projekt! 🙂 Hälsningar Sofia

Leave a Reply

