Sommarlyssning (eller att varva ned med Värvet)

roberts-radio-yellow

För första gången tar jag det riktigt lugnt i sommar. Det har gått i ett och nu har jag varit ledig någon månad, men det har varit lite svårt att varva ned och bara vara. Men nu varvar jag ned med Värvet.

Den här sommaren hade jag egentligen tänkt läsa klart en hel del böcker som jag haft liggande sedan en tid tillbaka. Men det har av nån anledning inte alls blivit så. Istället har det blivit pod-radio lyssnande. Framför allt på Värvet -Sveriges kanske mest kända och populära podradioprogram vid det här laget-  som jag började lyssna på i maj, men det startade för två år sen, så jag har många program att ta igen men det gör mig inget.
Jag har alltid gillat radio och när jag var barn gjorde vi egna radioprogram, jag och kompisarna. Det var så kul att skriva egna manus och bestämma vilka låtar man skulle ha i programmen.

Värvet är ett intervjuprogram med en (känd) person varje vecka. I ca en till en och en halvtimme får man lyssna till en ny intressant gäst, och jag skulle säga att alla program som jag hört hitintills har varit intressanta. Min favorit är kanske det med Lars Lerin, akvarellkonstnären. Så kul, intressant, spännande och samtidigt rörande. Framgången med programmet stavas Kristoffer Triumf som just är en triumf som programledare. Han har den goda fömågan att vara på ett sätt så att gäst efter gäst verkligen vill bjuda på sig själv i programmet, de vågar vara sig själva. Mod att ställa de där lite svåra frågorna ibland även om stämningen för det mestadels är väldigt avslappnad; han har den goda förmågan att få folk att öppna sig i samtalet. En begåvning som inte alla journalister har och många, speciellt tv-journalister avbryter ofta och går inte på djupet, följer inte alltid upp särskilt bra och är inte speciellt duktiga på att lyssna. Men Kristoffer kan den konsten. Han är inte heller det minsta tramsig, han är seriös utan att för den skull vara pretentiös. Intervjun blir jordnära och mänsklig.. Han tar inte plats från den intervjuade utan låter gästen ‘ta plats’. Kanske det som gör honom så bra.
Det senaste jag lyssnade på var med Bea Szenfeld, modedesigner och en intressant personlighet som jag kunde känna igen mig i ganska mycket. Hon förespråkade en månad utan gluten, ungefär som man förespråkar ‘en vit månad’ som hon sa. Ofta får man en ny, annolunda och mycket mer mänsklig bild av personen efter lyssningen och det är det som gör det till ett så lysande program. Jag skulle vilja rekommendera programmet med Marcus Birro, Bea Uusma, Anna Mannheimer, Gudrun Schyman, Martina Montelius, Sigge Eklund, Åsa Linderborg och det med Ernst Kirschteiger var riktigt kul och underhållande det med. Nästan oavsett vem man lyssnar på så blir det en intressant timme man har framför sig!

Ladda ned eller lyssna direkt på hemsidan Värvet.se

 

Värvet, alla programmen 

Leave a Reply

