Kattens språk

IMG_4893_1200

Jag har börjat intressera mig mer för katter och kattens språk sedan jag träffade på den söta tillgivna, nyfikna och roliga katten Rasmus i Göteborg. Jag har alltid varit ganska neutralt inställd till katter, varit mer av en hundmänniska, men Rasmus har fått mig att ändra mig på den punkten.  Rasmus är mer än bara en katt! Till sättet liknar han mer en hund, han är väldigt social, ‘pratig’, intelligent, känslosam, påhittig, nyfiken och tycks ha humor också! Mycket humor. Vi pratar samma språk känns det som. Det är en underbar katt och jag skulle lätt adoptera honom om jag fick. Alla andra katter tycks bara vara just vanliga katter i jämförelse, lite stroppiga och egensinniga men Rasmus är något speciellt.

Men jag har undrat vad alla Rasmus egensinnigheter kommer av egentligen och detta har fått mig att intressera mig mer och mer för katters språk hur de kommunicerar med oss människor. Jag laddade nyligen ned Readly (så oerhört bra, en massa e-böcker och tidningar till läsplattan varje månad till ett fast bra pris!) och läste där i senaste numret av tidningen Kattliv om just katters språk och hur de kommunicerar med oss människor. Det fanns mycket intressant att läsa. Katter sägs liksom hundar, ha intuitiv förmåga, och detta tycker jag är ett väldigt intressant område som jag skulle vilja utforska mera.

Forskaren Susanne Schötz har forskat på katters läten och koncentrerat sig på fonetiken inom katters språk. I en pilotstudie spelade hon in tre katters läten med mikrofon, mobiltelefon eller kamera. Hon samlade in inte mindre än 538 läten och delade upp lätena i fem olika kategorier. Mjau-ljuden kan betyda så oerhört många olika saker. Susanne lät ett antal människor, både de med erfarenhet av katt och de utan, att försöka bedöma vilket mjau-ljud de hörde. Var det dags för mat eller vaccination? Susanne fann att förvånansvärt många människor kunde höra skillnad på de olika mjauljuden. Vi människor har alltså förmåga att höra och förstå små nyanser i kattens språk! Men det finns massor kvar att lära inom detta område, menar Susanne.

När katter spinner är det ett tecken på att de mår riktigt gott, trivs och njuter, i de flesta fall. Samma sak om den sluter ögonen. Men katter kan även spinna om de är hos veterinären och är sjuk och rädd och då spinner den för att lugna ned sig själv. Det är en form av självsuggestion. En spännande teori är också att katten kan hjälpa till att läka sig själv genom spinnandet! Då katter spinner producerar de ett lågfrekvent ljud som ligger mellan 27 och 44 hertz (Hz). Denna typ av lågfrekventa ljud har visat sig vara läkande på vissa skador, framför allt frakturer. Kanske har dessa varelser förmåga att sätta igång sin egen självläkningsprocess? Det är oerhört spännande. Kan människor på detta sätt också sätta i gång någon typ av självläkningsprocess med hjälp av ljudande, funderar jag då.

I boken Miau – Kattens språk och nycker av Gabriele Müller finns mer att läsa och lära om kattens olika metoder att kommunicera.  

 

/ This post is about cat’s and how they communicate with humans.

Leave a Reply

