Ayurveda, Triphala, Manuka honung och Vedisk litteratur

IMG_2347_1200

Jag har levt med ett ‘Ayurveda-tänk’ i bakhuvudet i perioder, till och från sedan 2005 då jag läste en helgkurs i ämnet och därefter en massa litteratur i området (inte minst Chopras ‘Perfekt hälsa’), samt försökte praktisera vad jag då hade lärt mig. Det gick väl lite sisodär och yoga är något som jag fortfarande inte fått in som någon rutin i min vardag men skulle vilja. Men har dock insett mer och mer att det är ett system som känns klokt och som allt som oftast stämmer, för mig i alla fall. Försökte länge och väl förstå hur man som västerlänning skulle kunna tillämpa ayurvediska vanor i sin vardag, något som kanske inte alltid är helt lätt eftersom Ayurveda är ett 5000-6000 gammalt kunskapssystem om hälsa eller egentligen – om livet. Det härstammar från Indien och livsstilen där ser ju lite annorlunda ut, på många håll i alla fall. Idag definieras Ayurveda som ett sätt att hjälpa oss hitta tillbaka till vår ursprungliga balans och lära oss påverka våra liv till det bättre. Att vårda vår mentala och själsliga kraft har lika stor betydelse för vårt välmående som livsstil, kost och motion enligt ayurveda.

Som Vata-Pitta person (läs mer här om Ayurveda) var det en hel del jag behövde tänka på i mina dagliga rutiner, framför allt att ta mig tid till mer stunder av stillhet, noga med sömn (Vata är en rörlig person med ett rörligt sinne, tar in mycket men också svårare för att få ro – ev. lätt neurotisk, ‘pitta‘-personligheter är mer av det uthålliga slaget och kan, om det slår över, bli beroendepersonligheter och inte ovanligt – bli arbetsnarkomaner. Kapha är mer av en ‘seg’ personlighet – för mycket kapha kan innebära att man liksom stagnerar, en del får problem med övervikt, bli för stilla, får lättare för depression osv. Kombinationer av dessa är vanligt, men oftast har man mer av något) Tid på dygnet och årstider delas också in efter doshorna på olika sätt, det kan man känna av, vid olika tidpunkter på dygnet.

Enligt ayurvedan ökar ‘pitta’-doshan på hösten och det lämpar sig med kalla och lätta födoämnen. (på vintern däremot varma) Jag köpte ‘Triphala‘ – ett ayurvediskt kosttillskott som jag också tagit förr om åren, och som återställer balansen i kroppen (och är samtidigt som en mild, snäll detox) Triphala balanserar vata och passar utmärkt för att rensa ut gifter från matsmältningssystemet. Om man använder det under en längre tid har det en rengörande effekt och frigör gifter på en djupare nivå.

IMG_2413_triphala

“Literally meaning “three fruits”, Triphala is a traditional Ayurvedic herbal formulation consisting of three fruits native to the Indian subcontinent: Amalaki (Emblica officinalis), Bibhitaki (Terminalia belerica) and Haritaki (Terminalia chebula).” 

Manuka-honungen bredvid införskaffades också. Världens nyttigaste honung – från Nya Zeeland, som tar kål på bakterier likt pencillin. (den svenska motsvarigheten Ljunghonung ska vara nästa lika bra!) Men på många håll ‘fuskas’ det med denna honung, så se till att få ett bra märke som garanterar kvalitet, annars kan den späs ut med sirap eller något annat. Comvita har fått en kvalitetsstämpel på sig, enligt ett test jag läste för en tid sen, medan väldigt många märken underkändes.

Det har kommit väldigt mycket litteratur om Ayurveda, de senaste fem åren. Från att ha varit så gott som okänt för allmänheten har det under de senaste åren skrivits kokböcker, livsstilsböcker, och en mängd artiklar på ämnen om hur en kan tillämpa Ayurveda i vardagen, vilket ju är kul.

janesh_ayur i-det-sista-regnet

En som blivit känd på området är t.ex. Janesh Vaidya för sin bok ‘Maten är min medicin’ som är en vegetarisk kokbok baserad på ayurvedan. Vaidya är yogapraktiker och presenterar klassiska recept och nya rätter – Sverige möter Indien –  i soppor, sallader, gratänger, curryrätter osv. Inom ayurvedan handlar det ju om att äta efter sin kroppstyp och många av recepten har kompletterats med tips vad man kan tänka på, eller vilken råvara man kan byta ut mot en annan, om man har en viss kroppstyp. Han har även kommit ut med boken ‘Yoga är min terapi’ och en barndomsskildring: ‘I det sista regnet’. Den sistnämnda boken har jag, men har inte hunnit läsa än, så recension uppkommer någon gång framöver.

One thought on “Ayurveda, Triphala, Manuka honung och Vedisk litteratur

Leave a Reply

