Bokrecensioner oktober / Bookreviews

Adjö, det ljuva livet
av Camilla Henemark med Carina Nunstedt

adjo-det-ljuva-livet
Det här är en biografi som jag hade sett på bokhandlarnas hyllor, men inte direkt tänkt att läsa, förrän jag hörde intervjun med Camilla Henemark i Värvet i augusti. Hon har och har haft ett helt otroligt liv – ett berg-och-dalbane liv som nog saknar motstycke. Hennes historia känns.. så osvensk som det bara går. “Hon åker expresshiss mellan samhällets källare och takterass.” Hon var en av Sveriges första svarta fotomodeller och kort därefter medlem i Army Of Lovers. Hon var en ‘scandal beauty’ som drog löpsedlar var hon än drog fram – alla ville ha en del av la Camilla när hon stod på topp. Alla flockades runt henne, från idrotts- och popstjärnor till topparna inom politik och näringsliv och hon var själv aktiv inom politiken en tid. Hon berättar om sina många förhållanden med kända män (och kvinnor) och inte minst det omdiskuterade med Kungen, vilket gör att man får en minst sagt… ny bild av honom efter att ha läst denna!
Till slut slut hinner verkligheten i kapp Camilla och under 2000-talet går det utför. Hon faller rakt ned till samhällets botten med en tillvaro kantad av hemlöshet, psykisk ohälsa och självmordplaner. I vuxen ålder blir hon också diagnostiserad med ADHD och PMSD, vilket äntligen ger henne en förklaring till många av de problem hon brottats med under livets gång. Problemen med Sveriges psykvård tas också upp i en rak, ärlig och hemsk (!) skildring. Faktum är att Camilla är en så oerhört intelligent och kunnig person inom så många områden, under fasaden, alteregot ‘La Camilla’ och hon beskriver det själv som att hon har olika delpersonligheter.
Efter att ha hört intervjun med Camilla i Värvet från augusti i år och efter att ha läst den här boken, är det nästan omöjligt att inte finna sympati för henne. Hon har blivit mobbad och utanför, sviken oerhört många gånger. Hon är rak och ärlig och oerhört generös som människa, trots att hon lurats så många gånger av de hon trodde stod henne närmast – och trots det, tror hon på det goda efter allt som hänt. Svårt att inte bli mäkta berörd av denna bok; det är mycket att ta in preecis hela tiden och jag var tvungen att ta pauser många gånger under läsandet, även om det också var svårt att lägga ifrån sig boken. Rekommenderas starkt! (och även Värvet-intervjun med henne)

Gatukatten Bob
av James Bowen

gatukatten-bob
En fantastisk bok, efter en sann historia om hur James Bowen hittar en skadad, röd gatukatt ihopkrupen i huset där han nyss fått en träningslägenhet. Katten visar sig få en stor betydelse i hans liv. James lever som uteliggare på Londons gator och det sista han tycker sig behöva är ett husdjur. Men ändå kan han inte låta bli att hjälpa den fantastiskt intelligenta hankatten, som han döper till Bob. Inom kort är de två oskiljaktiga och James har funnit sin kanske bästa vän, ja någon att leva för. Han känner ansvar för Bob och börjar då ta bättre ansvar för sitt eget liv. När han tar med sig Bob ut dagligen, då han står på Londons gator som gatumusiker eller säljer tidningar, drar ‘Bob’ en hel del publik och tack vare honom blir förtjänsten mycket högre än vad den brukar vara. Alla vill stanna och titta på Bob. Bob och James skiftande, lustiga och emellanåt farliga äventyr kom att förändra båda deras liv och långsamt läka såren från det förflutna. Och tack vare Bob, lyckas James ta sig upp på fötter igen. En rörande, intressant, rolig och fantastisk berättelse, som kom att bli en bestseller! Synen på hemlösa och hemlöshet har också förändrats hos många, som har läst den här boken. Och katten Bob har blivit känd över hela världen. (Det finns massvis av klipp på Youtube med James och Bob, intervjuer, dokumentärer, sök på ‘Streetcat Bob’) Bowen har även skrivit en uppföljare; ‘Mitt liv med Bob’, som jag ännu inte hunnit läsa. Och även en barnboksverion av den första boken, har han givit ut.

De från norr kommande leoparderna
av Bodil Malmsten

de-fran-norr-kommande-leoparderna
Jag tycker om Bodil Malmstens sätt att skriva, hennes enkla, men likväl brillianta stil, den lågmälda humorn. Jämfört med de två andra böckerna jag skrivit om är det här en bok i betydligt  makligare tempo, men den är väldigt underhållande och intressant att läsa. Jag gillar verkligen Malmsten, gillar hennes stil, och jag har ändå bara hunnit läsa ‘Priset på vatten i Finistiere’ tidigare, som jag tyckte mycket om. Det här är hennes tredje ‘loggbok’ som hon också varvar med egna fotografier. Små betraktelser från vardagen. Malmsten bor i Frankrike och beskriver på många sätt de olika kulturkrockar och skillnader mellan den franska mentaliteten och den svenska. Hon har lämnat sitt älskade Finistère, för en annan stad vid Atlanten – men där friden inte riktigt vill infinna sig. Hon skildrar sina känslor inför det franska och svenska samhället och inför sitt eget brokiga liv under två år. Läsaren får följa med på resor till Stockholm och New York, lära känna det besynnerliga grannparet och ta del av hennes tankar om sin frivilliga landsflykt och den påträngande ensamheten. Jag har ju många böcker kvar att läsa av Malmsten och det ser jag fram emot, inte minst boken ‘Så gör jag: Konsten att skriva’ en lärobok eller handbok om skrivandet med hennes egna erfarenheter, råd och beskrivning av hennes arbetsprocess.